Gå til hovedindhold

Studerende på Bakkevej

Vi tilbyder gennemsnitligt én times vejledning pr. uge, som vil være skemalagt i vagtplanen, planlagt i et samarbejde mellem den studerende og praktikvejlederen. Derudover tilbyder vi fællesundervisning af alle studerende på institutionen foretaget af forskellige personer i personalegruppen omhandlende forskellige emner. Der vil forelægge et planlagt undervisningsforløb ved praktikkens begyndelse.

Løb med børn og voksne

Indhold

    De overordnede mål for de studerende

    Den studerende indgår i et dynamisk samspil med de øvrige ansatte og stedets brugere. Samspillet skal føre til, at den studerende ud fra en helhedsforståelse kan fungere og analysere på den professionelle pædagogs niveau m.h.t.:

    • Faglig og personlig kompetence
    • Selvstændighed
    • Ansvarlighed
    • Organisering af arbejdet
    • Gennemførelse/ vurdering af pædagogiske processer
    • Kommunikation og samarbejde

    Vores forventninger til studerende:

    • At du er bevidst om din egen personlighed og har en robust psyke
    • At du kan arbejde på forskellige tidspunkter af døgnet, samt have skiftende arbejdstider, inkl. hver anden weekend og sovevagter. Du skal være indstillet på at arbejde på helligdage samt juleaften og nytårsaften
    • At du har kørekort
    • At du er villig til at samarbejde og at du er engageret, nysgerrig og aktiv videns opsøgende
    • At du er åben for at gennemgå en faglig og personlig udvikling
    • At du kan undre dig og stille spørgsmål
    • At du udviser respekt for vores pædagogik og er loyal overfor husets etik og normer
    • At du udviser respekt for, har indlevelse og rummelighed i forhold til børnene og deres forældre
    • At du tør afprøve dig selv i forhold til dine handlinger og relationer samt kan reflektere over disse
    • At du er en tydelig person, der er i stand til at markere egne grænser
    • At du er synlig, handlekraftig, udviser initiativ og er fleksibel
    • At du kan arbejde selvstændigt, udviser ansvarlighed og selv "får øje på" pædagogiske opgaver
    • At du kan vurdere hvilke opgaver, der ligger indenfor dit ansvars- og kompetenceområde, og hvilke opgaver, du skal videregive til andre
    • At du har analyserende færdigheder
    • At du kan formidle observationer, både mundtligt og skriftligt
    • At du formår at planlægge, gennemføre, reflektere over og evaluere pædagogiske forløb og processer
    • At du kan koble teori og praksis
    • At du læser relevant litteratur for afdelingens målgruppe
    • At du i løbet af praktikperioden opnår et helhedssyn og en forståelse for sammenhængen imellem det enkelte menneske, dets familie, omgivelser og institutioner, og samfundet i øvrigt, samt får en bevidsthed om, hvordan dette påvirker det pædagogiske handlefelt
    • At du i løbet af praktikperioden opnår en afklaring af din faglige identitet og opnår evnen til at kunne arbejde selvstændigt som pædagog

    Vi kan som praktiksted tilbyde: 

    • Vejledningstimer
    • Undervisning
    • Deltagelse i relevante møder
    • Deltagelse i intern og ekstern supervision
    • Ansvar i forhold til mange forskelligartede opgaver
    • At du bliver en del af en åben og engageret personalegruppe, som vil støtte og vejlede dig, så du får det optimale ud af din praktikperiode
    • En institution, hvor der lægges vægt på uddannelse, supervision og høj faglige udvikling

    Relevant litteratur i forhold til Bakkevejs målgruppe:

    Alle titler omhandler omsorgssvigt. Endvidere findes der meget litteratur om udvalgte områder indenfor begrebet omsorgssvigt, som ikke er på denne liste.

    • Kari Killén: "Omsorg er alles ansvar"
    • Inger Thormann og Charlotte Guldborg: "Hånden på hjertet"
    • Karin Kildedal: "Det anbragte barn"
    • Gunilla Lindén: "Kan børn skifte forældre?"
    • John Aasted Hasle: "Bristet barndom - om truede børn og deres forældre"
    • Stine Lilholt:
      • "Perlestøv"
      • "Glasbarn"
      • "Spejlvendt"
      • "Ønskeblod
    • Margarete Berg Brodén: "Mor og barn i ingenmandsland"
    • Birthe Juhl Clausen og Jørgen Lauritsen: "Livshistorier i pædagogisk arbejde"
    • Karl Gustav Piltz og Kristin Gustavsdottir:
      • "Den usynlige familie"
      • "Det bliver sagt"
      • "Min forbudte hemmelighed"
    • Susanne Broeng: "Kan troldebørn elskes"
    • Bruce Perry: "Drengen der voksede op som hund"